CertiCloud is jouw partner voor Asbest Inventarissen voor verkoop (asbestattest). Vanaf 23 november 2022 is het verplicht om een asbestattest te hebben bij de verkoop van gebouwen en woningen die voor 2001 gebouwd zijn. Enkel een gecertificeerd asbestdeskundige 'inventarisatie' kan een geldig asbestattest opmaken. De deskundige volgt hierbij strikt de regels van het inspectieprotocol van de OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij).
Wij werken zowel voor particulieren als voor professionelen aan concurrentiële prijzen. Ook voor een Energie Prestatie Certificaat (EPC) kan u bij ons terecht.
Contacteer ons vrijblijvend voor meer info.
Meer informatie over het Vlaamse asbestafbouwbeleid vind je op onderstaande link van OVAM:
Werkwijze asbestattest
1. Opmaken en aanvaarden offerte
Na het aanvaarden van de offerte wordt het opdrachtformulier aan u bezorgt. Dit opdrachtformulier verduidelijkt de rol van de opdrachtgever (eigenaar of gevolmachtigde) en de opdrachthouder (asbestdeskundige) bij het opmaken van een asbestinventaris tot het bekomen van een asbestattest aan de hand van vier delen:
- Context van het opdrachtformulier en het te bekomen asbestattest
- Uitwisseling van basisgegevens opdrachtgever en opdrachtnemer
- Optionele handelingen in geval van aanvullend onderzoek/actualisatie
- Verplichte handelingen in kader van het plaatsbezoek
De opdrachtgever vult voorliggend opdrachtformulier in en bespreekt de juistheid en volledigheid ervan met de asbestdeskundige, alvorens te ondertekenen.
2. Verzamelen Informatie
Als eigenaar beschikt u over heel wat informatie over uw woning. Deze gekende informatie kan heel nuttig zijn voor een verdere vlotte opmaak van het attest. Na het ondertekenen van de opdrachtovereenkomst wordt er een afspraak vastgelegd voor het plaatsbezoek.
3. Plaatsbezoek
De asbestdeskundige voert een visuele niet-destructieve inspectie uit in alle ruimten van het gebouw. Hierbij worden alle aanwezig en zichtbare asbesthoudende bouwmaterialen in kaart gebracht. Bij asbestverdachte bouwmaterialen dient er een staal genomen te worden voor verder onderzoek in het labo.
4. Finaliseren van het asbestattest
Na het bezoek ter plaatse worden alle gegevens ingebracht in de OVAM-databank, waarbij dan het asbestattest gegenereerd wordt. Na betaling van de factuur zal u per mail in PDF formaat het asbestattest worden bezorgd.
